مکان فعلی شما: :»»»آموزش حلقه ی while در سی پلاس پلاس C++

آموزش حلقه ی while در سی پلاس پلاس C++

آموزش C++ قسمت 8

هدف از این قسمت، آموزشحلقه ی while در سی پلاس پلاس است.

مثال در سی پلاس پلاس C++

برنامه‌ای بنویسید که تا زمانی که کاربر عدد ۰ را وارد نکرده است حرف بگیرد و بزرگ و کوچک بودن آن را چک کند در نتیجه آن را چاپ کند.

حل مثال در سی پلاس پلاس C++

کد برنامه‌ی مثال بالا به صورت زیر خواهد بود.

#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
    char ch;
    cout<<"Enter a Char: "; cin>>ch;
    while(ch!='0')
    {
        if(ch<='z' && ch>='a')
            cout<<"it's lower character!"<<endl;
        else if(ch<='Z' && ch>='A')
            cout<<"it's upper character!"<<endl;
        cout<<"Enter a char: "; cin>>ch;
    }
    return 0;
}

ورودی و خروجی برنامه

Enter a Char: M
it's upper character!
Enter a char: m
it's lower character!
Enter a char: 9
Enter a char: 0

توضیح خط به خط

اول از همه باید بگم که حلقه های مختلف در C++ وجود داره اما همه شون یه روند کاری دارند اونم تکراره و کمی باهم تفاوت دارند مثلا حلقه ی for با while فرقشون فقط اینه توی while شرطی که بررسی میشه شرط دوم حلقه ی for هست و دستور دیگه ای نمیتونید توش استفاده کنید. و بقیه ی کارایی که توی حلقه for اون اول انجام میدید رو اینجا نمیتونید توی while انجام بدید .

در این مثال که خیلی هم آسون هست ما تا زمانی که کاربر کاراکتر (یا عدد صفر) رو وارد نکرده ازش حرف دریافت میکنیم و کوچک یا بزرگ بودن اون رو بررسی میکنیم.

خط ۸

اول میاد کاراکتری که از کاربر دریافت کرده رو چک میکنه اگر صفر بودکه شرط نتیجه false میده و حلقه کار نمیکنه ولی اگر غیر صفر بود میره داخل حلقه و حلقه شروع به کار میکنه.

خط ۱۰ و ۱۲

اولین شرط که بررسی میکنه حرف ورودی بین حروف کوچک هست یا نه! اگر بود که خب شرط اجرا میشه و به شرط بعدی یعنی else if نمیره ولی اگر برقرار نبود به شرط بعدی میره که چک میکنه آیا حرف ورودی بین حروف بزرگ هست یا نه. درضمن برای بقیه ی کاراکترهای غیر حروف و عدد صفر هیچ کاری نمیکنه و ادامه میده .

خط ۱۴

چون حرف قبلی که پردازش شد و جواب صادر شد دوباره داخل حلقه کاراکتر از کاربر میخواد و در داخل کاراکتر میزاره.

نکته: حالا که تا اینجا اومده بعدش میاد به اول حلقه و شرط بررسی میکنه اگر صفر بود تمومه و اگر غیر صفر بود باز حلقه ادامه میده.

نظر یادتون نره !

خب تا انتهای این آموزش امیدوارم به خوبی هر چی رو که بوده گفته باشیم و شما به راحتی فهمیده باشید. اگر کمی گنگ بود و یا مشکلاتی داشت و هر نوع انتقاد یا پیشنهادی و سوالی داشتید می توانید در انتهای همین صفحه در قسمت نظرات بیان کنید . خیلی متشکریم بابت وقتی که گزاشتید و  اچ کدینگ رو دنبال کردید.
برای اینکه خستگی از تن ما در بره می تونید ما رو به دوستانتون معرفی کنید (با به اشتراک گذاری) تا برای ما روحیه مثبتی بشه که در آموزش های آتی بهتر عمل کنیم.

توسط | ۱۳۹۹-۱-۱۴ ۱۱:۳۲:۱۱ +۰۰:۰۰ ۲۹ام اسفند, ۱۳۹۸|آموزش C++, سی پلاس پلاس C++|

درباره نویسنده:

به امید تحول!

یک نظر بنویسید