مکان فعلی شما: :»»»کلیت برنامه نویسی C++

کلیت برنامه نویسی C++

آموزش C++ جلسه 1

با سلام خدمت همه ی برنامه نویسان عزیز ، امروز میخواهیم اولین آموزش C++ رو در سایت اچ کدینگ براتون ارائه بدیم. همونطور که قبلا هم گفته شد قراره تمامی آموزشات پروژه محور باشه و از آسون شروع شه تا شما بتونید به راحتی همه رو بفهمید. فقط باید دست به کیبورد شید و یادگیریتون رو صرفا فقط به نگاه کردن ختم نکنید. در ضمن هر سوالی داشتید پایین همین برگه می‌تونید در قسمت نظرات بپرسید.

چگونگی کد زدن در C++

ما برای شروع باید بدونیم که اصلا سینتکس در C++ چجوری هست؟ منظور از سینتکس اینه که چجوری توی C++ کد میزنن. قطعه کدی که قراره این پایین نشونتون بدم هیچکاری برا ما انجام نمیده اما خب برای شروع باید همین قد بلد باشید. درسته که به همین چند خط توضیح ختم نمیشه اما با همین چند خط یاد گرفتن شما عملا کدنویسی توی C++ رو شروع کردید و می‌تونید آموزشا رو بفهمید و به راحتی کد بزنید برای بیشتر فمیدن در مورد کار اصلی هر کد هم به مرور طوری خواهم گفت که سردرگم نشید پس لازم نیست حتما در بطن کدها بگردید ، چیزی که اینجا گفته میشه در حدیه که شما آموزش سی پلاس پلاس C++ رو شروع کنید و برید جلو.

درضمن من از محیط برنامه‌نویسی DEV استفاده می‌کنم ، که هم برا شما نصبش آسونه هم کار باهاش ، پس توصیه می‌کنم با همین شروع کنید که برای یادگیری‌های اولیه خیلی خیلی مناسبه.

نمونه کد در سی پلاس پلاس C++

#include 
using namespace std;
int main()
{
	return 0;
}

توضیح خط به خط

تو خط اول ما کتابخونه‌ی iostream رو به برنامه اضافه کردیم ، کتابخونه به معنی کدی هست که قبلا زده شده و شما فقط ازش استفاده می‌کنید مثه یه لامپ که شما نمیدونید چجوری کار می‌کنه اما میدونید که با زدن کلید اون روشن میشه ، پس هرجا بخواید روشن کنید اون کلید رو میزنید!

ما از این کتاب خونه برای خروجی گرفتن و چندین کار دیگه در کنسول استفاده میکنیم ، این کتابخونه جنبه آموزشی خیلی بالایی داره پس در حین یادگیری‌هاتون بهتون توصیه می‌کنم اولین کاری که می‌کند حتما اضافه کردن این کتابخونه باشه.

using namespace std  در C++

توی خط 2 ما از این استاندارد استفاده کردیم که این رو هم حتما توصیه می‌کنم همیشه زیر کتابخونه‌هایی که اضافه کردید بنویسد چون اگر اینکارو نکنید خیلی از جاها باید از این دستورات به وفور استفاده کنید:

std:: – std::cout – std::cin  و …

و خب چون علم برنامه‌نویسی برای راحتی هست همون اول این using namespace std رو بنویسید و خیال خودتون رو راحت کنید که دیگه از  std::  همه جا استفاده نکنید. درضمن cin و cout یه دستور هستن که در جلسه بعدی می‎‌فهمید دقیقا چیکار می‌کنن اینجا فقط برای درک بهتر خط دوم مثال زدم.

int main  در C++

توی خط 3 اصلی‌ترین تابع در زبان C++ رو استفاده کردیم. این خط دقیقا کاریه که برنامه‌ی ما انجام میده یعنی شما هرچی بین دو تا آکولاد این تابع بنویسید کامپایلر اون رو تفسیر میکنه و موقع اجرا اون کارهایی که میخواستیم رو انجام میده. خلاصه اینکه اگر این تابع وجود نداشته باشه کامپایلر نمیدونه چیو تفسیر کنه.

return 0 در سی پلاس پلاس C++

این خط یعنی اینکه تابع اصلی بدون هیچ مشکلی تا آخر اجرا شده و تمام!

هرگونه پروژه اردواینو با قیمت مناسب پذیرفته می‌شود.

توسط | ۱۳۹۸-۸-۱۴ ۰۰:۴۸:۱۰ +۰۰:۰۰ ۱۰ام آبان, ۱۳۹۸|آموزش C++, سی پلاس پلاس C++|

درباره نویسنده:

به امید تحول!

یک نظر بنویسید